مارکو بورزی یا ZED1 : نقاش تپل های خیابانی

مارکو بورزی Marco Burresi که بخاطر امضایش به زد وان ZED 1 مشهور شده است نقاش چهل و دوساله ایتالیایی است که در فلورانس متولد شد و از بیست سالگی کار نقاشی را بصورت حرفه ای آغاز کرد.

هرچند در ابتدای قرن بیست و یک با هرج و مرج و فراوانی سبک ها و استایل ها، معرفی شدن به جهان به عنوان یک هنرمند دارای سبک و متمایز کار سختی است اما زد وان توانست با چیرگی و تسلط به تکنیک های مختلف، پرتره های ویژه ای را که معرف سبک او هستند به سرتاسر جهان معرفی کند. هرچند امروز او همچنان در سطح بین المللی و در بسیاری از عرصه ها ناشناخته بشمار می آید اما آثار او اخیرا در تمامی محافل به نمایش گذاشته می شوند. هیچ بعید نیست اگر شما هم یکی از آثار او را دیده باشید و ویژه بودن این صورتک ها را بپسندید اما هرگزنام آفریننده را پیدا نکنید.

ZED 1

مهم ترین علت موفق بودن مارکو بورزی  از نظر بسیاری ، تسلط او به دو عامل مهم نقاشی یعنی بوم و متریال است. آثار بورزی به هیچ عنوان منحصر به تکنیک خاصی نیستند . او تسلط خود به انواع و اقسام روش های پرزانته را در هر کجا به نمایش گذاشته است. اوگاهی پرتره هایش را با اسپری روی دیوار کوچه پس کوچه های شهر جنوا کشیده و گاهی آن ها را روی تی شرت چاپ کرده است. با رنگ و روغن روی بوم پارچه ای یا آبرنگ روی کاغذ و بسیاری روش های دیگر،دست  او را در انتخاب بهترین تکنیک ارائه در لحظه باز می گذارد.

این تسلط و انعطاف در انتخاب بوم و مواد باعث شده پرتره ها در ابعاد و اندازه های مختلف، استادانه نمایش داده شوند و کلیت صورت ها همراه با جزئیات لباس ها و اکسسوری افراد، هیچ یک کنار گذاشته نشده اند. اما در بین تمام این ها، نقاشی های دیواری او از هر اثر دیگری مشهور تر هستند و به همین علت خیلی ها زد وان را به عنوان یک نقاش دیواری، نقاش خیابانی یا به اصطلاح Street Artist می شناسند.

سبک

نمایش کارهای بورزی ترکیبی از نقاشی و تصویر سازی imagemaking است و سوژه این آثار اکثر یا انسان یا یک حیوان یا تعاملی ترکیبی از این دو است. مهم ترین ویژگی این موجودات صورت های گرد، سرهای بزرگ و اندام لاغر، مچ های ظریف و از همه محسوس تر غبغب است.رنگ متفاوت صورت با گردن و لکه سرخ روی صورت ها، سوژه هارا آرایش کرده به نظر می رساند و پوزیشن رقص گونه اندام و ترکیب سورئال آن ها با یک دیگر بیش از هر چیز انسان را به یاد صحنه های تئاتر رمانتیک می اندازد. 

بوسیدن، در آغوش کشیدن و یا نزاع مهم ترین افعال به تصویر کشیده شده توسط او هستند که میان دو انسان یا انسان و حیوان رخ می دهد. در میان حیوانات، ماهی بیشترین المان را در نقاشی های او صاحب شده بصورت دم ماهی چسبیده به سوژه اصلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *