لوکاس کراناخ

سیاست مرد دنیای هنر همگام با معترضان

لوکاس کراناخ (Lucas Cranach) یکی از مهم ترین پیشگامان رنسانس اروپایی شناخته شده است. او در سال ۱۴۷۲ میلادی چشم به جهان گشود و به احتمال زیاد اولین دروس نقاشی را از پدرش که اون نیز یک نقاش بود، آموخته بود، پس از سی سالگی، نام کراناخ که برگرفته از محل سکونتش بود (Kronach) برگزید و رسما به عنوان نقاش و طراح مشغول به کار شد.

او در سال ۱۵۰۱ به وین و سپس در سال ۱۵۰۵ به ویتنبرگ مهاجرت کرد.  کراناخ سبک های بسیاری را در این زمان در کار نقاشی خود پیش گرفت اما آثاری که در زمان اقامت در وین خلق کرده است تا حد زیادی پویا و بیانگر احساسات و عواطف اوست و زمانی که ویتنبرگ منتقل می شود، آثارش نیز حالتی ایستا و محکم تر می یابند.

در زمانی که در ویتنبرگ به سر می برد با مارتین لوتر از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی، آشناییت و دوستی نزدیکی یافت که موجب شد این شخصیت تاریخی مذهبی موضوع بسیاری از پرتره های هنرمند شود. در ویتنبرگ در کنار کار نقاشی، کراناخ به فروش دارو و کاغذ و چاپ کتاب مشغول بود. در سال ۱۵۲۲ او اولین نسخه ی ترجمه ی آلمانی مارتین لوتر از عهد جدید (انجیل) را به چاپ رسانید. همچنین باسمه های بسیاری را به قصد ترویج و تبلیغ پروتستانیسم ساخت. از این رو او را نقاش برجسته ی نقاشی پروتستانی آلمانی یا نقاش دوره ی اصلاح دینی نامیده اند.

در سال ۱۵۲۴ کراناخ با آلبرشت دورر دیگر نقاش مطرح رنسانس آلمان دیدار داشت که دورر از وی یک تقاشی پرتره به تصویر کشید.

این نقاش و چاپگر آلمانی عضو کنسول ویتنبرگ بود و سه بار به عناون شهردار برگزیده شده بود. شاید این روحیه ی سیاست مداری او بوده که باعث شده همزمان هم برای هنر کاتولیک و هم برای هنر پروتستان، آثار هنری بیافریند.

کراناخ و همسرش باربارا پنج فرزند داشتند که با هم و همراهی دو پسرشان هانس و لوکاس، هزاران اثر هنری از نقاشی تا چاپ و حکاکی تولید می کردند از این رو تشخیص دقیق آثار لوکاس پدر دشوار است و مشخص نیست هر اثر را چه هنرمندی از افراد این خانواده به وجود آورده است. عواید این کارگاه و دیگر فعالیت های لوکاس او را به یکی از ثروتمندترین افراد ویتنبرگ تبدیل کرده بود.

کراناخ سپس طی یک ماموریت کاری به وایمار (شهری در آلمان) مهاجرت کرد و در همان شهر  در سال ۱۵۵۳درگذشت.

در اثری از او با نام مسیح با تاجی از خار، کراناخ چهره ی درحال عذاب مردی را به تصویر کشیده که سرنوشت خود را پذیرفته است. چند خط خون جاری به روی صورت مسیح نشان می دهد که احتمالا تاج خاری محکم به سر او بسته شده و پوست او را شکافته است.

در اثر دیگری از کراناخ، شاهد تبلیغاتی هستیم که او برای پروتستان انجام داده است. اصلاحات دینی آن زمان جنگی بود در میان نسخه های چاپی که برخی از آن ها به جا مانده و نمایانگر جدال مذهبی آن زمان هستند. در عنوان تصویر نوشته شده است که: تفاوت میان مسیحیت راستین و آموزه های دروغین ضد مسیحیت. در سمت چپ تصویر مارتین لوتر را می بینیم که با الهام گرفتن از خداوند در حال موعظه مردم به مسیحیت واقعی است. در کنار او یک مراسم غسل تعمید درحال اجراست و میان مردم همبستگی و همدلی فراوانی دیده می شود. در مقابل این تصویر، سمت راست، یک راهب صومعه خرافات و افراط گری هایی را به خورد دیگران می دهد در حالی که پاپ در طرفی دیگر در حال شمردن سکه های خود است در حالی که خداوند و فرانسیس قدیس با ترس و وحشت به پایین می نگرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *